NOSFERATU (2024)
Už dlho ma nič takto nerozbilo. Podľa mňa najlepšia draculovina vôbec.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Neznalost literární předlohy nemusí být vždy na škodu věci, to je téměř jisté. Ba dokonce naopak. Alespoň tedy mnohé dojmy z první řady jednoho z posledních seriálů z chvalně známé produkce HBO „Hra o trůny“ o tom člověka horlivě přesvědčují. Vždyť ono je to ostatně nabíledni – kdybych byl býval stejnojmennou první část ságy „Píseň ledu a ohně“ známého fantasy autora G. R. R. Martina četl, určitě bych samotný seriál neshledal tak mocně strhujícím, a připravil se tím pádem o jednu z jeho velkých předností, o kterou by právě knihy znalý divák mohl být ochuzen (i když kdo ví, vždyť vzpomeňme jen na davovou uchvácenost filmovým zpracováním „Pána prstenů“, přestože snad bylo jen velmi málo těch, co předtím Tolkienův Opus Magnum nečetli).
Ať tak či onak, faktem každopádně zůstává, že „Hra o trůny“ je výrazně úspěšnou sondou na poli současných možností televizní seriálové tvorby, samozřejmě zejména proto, že je především o čistokrevné fantasy. Je totiž nadmíru uvěřitelná a přesvědčivá, přestože obrovských bojových scén á la Peter Jackson se v ní nedočkáte. Ale nejen jimi je fantastika živa, a na tom přesně staví tvůrci celé desetidílné série.
Základní schéma je jednoduché, jak jinak. Země – nezemě, kde se zima počítá na mnoho těch našich a přichází nečekaně jen jednou za čas, několik soupeřících šlechtických rodů a záhadné končiny na severu, ukrývající dávné zlo, a důsledně proto oddělené obrovitánskou zdí po vzoru Hadriánova valu. Na tomto poli se pak rozehrává hlavní zápletka, čítající celou řadu postranních úmyslů a zla i dobra ve všelijakých podobách, mnohdy dlouho nečitelných, jejichž poměřování má jasné kontury: zrada, pomsta a královský Železný trůn. I s těmito klasickými nástroji se však dá nakládat nadmíru brilantně, takže sotvaže spolknete správně šokující tečku za prvním dílem s příznačným názvem „Zima přichází“, strhne vás seriálový děj silou přívalového deště. Ve velmi uvěřitelných interiérech a exteriérech jsou servírovány nadmíru skvostné dialogy (nejvíc ze všech v podání trpasličího herce Petera Dinklageho alias Tyriona Lannistera), „fantasy“ tématika jak prostřednictvím mnoha silně naturálních okamžiků, vyvažujících právě absenci masových scén (na čele s těmi krvavými a smilnícími), tak také vykreslováním nehmatatelného zla (třeba toho za severní zdí), a rovněž nezvykle vysoký finální počet mrtvých hlavních hrdinů, který je v porovnání s v těchto místech obvyklými čísly vskutku překvapivý. Snad jediné zaváhání pak seriál předvádí v samotném závěru, kde můžete lehce získat pocit, že jste dosud sledovali jen jakýsi nedomrlý závdavek před daleko větším a rozsáhlejším dějovým výbuchem, což by pochopitelně ve vztahu k celému dosavadnímu příběhu bylo přirovnání velmi nedůstojné.
Přiměřeně střídmou pochvalu za výkon před kamerou si jistě zaslouží již zmiňovaný Peter Dinklage (ostatně cena Emmy za nejlepší herecký výkon ve vedlejší roli v dramatickém seriálu hovoří za vše) a vedle něj celá řádka dalších herců, kteří se na seriálu podíleli, včetně „nešťastného“ Seana Beana, znovu opouštějícího obrázkové zpracování známého fantasy díla až příliš brzy. A když už jsme u toho, velmi sympatická je také ústřední seriálová melodie (Ramin Djawadi), jíž v úvodní znělce skvěle doplňuje i kouzelné modelové panorama královských měst Západozemí, vyrůstající z celé soustavy ozubených koleček.
Ne, vskutku si nepamatuji, že bych kdy zavadil o podobný fantasy počin, jenž by navzdory samotnému tomu faktu, že je určen „jen“ pro televizní diváky (a nižšímu rozpočtu tvůrčího štábu k tomu), dokázal podobně rozvířit právě tyhle celkem stojaté seriálové vody. Bude-li to (jakože ano), krom jiného také tím, že se píše rok 2011 a technické možnosti filmařů tomu plně odpovídají, pak už se nemůžu dočkat roku 2012 a slibované druhé řady. Teď jen jestli si v mezičase přečíst také onu zmiňovanou knižní předlohu...
Seriálový bonbónek, při němž by měli zpozornět všichni příznivci čistokrevné fantasy.
8,5 / 10
Vydáno: 2011
Vydavatel: HBO
Stopáž: 10 x 60 mi
Režie: Tim Van Patten, Brian Kirk, Neil Marshall, Daniel Minahan, David Nutter, David Petrarca, Alik Sakharov, Alan Taylor
Scénář: David Benioff, D. B. Weiss, Bryan Cogman, Jane Espenson, George R. R. Martin
Hrají: Sean Bean, Mark Addy, Michelle Fairley, Nikolaj Coster-Waldau, Lena Headey, Emilia Clarke, Iain Glen, Aidan Gillen, Harry Lloyd,
Kit Harington, Richard Madden, Sophie Turner, Maisie Williams, Alfie Allen, Isaac Hempstead Wright, Jack Gleeson, Rory McCann, Peter Dinklage, Jason Momoa a další
Plánování, nekonečné rozhovory, prcání, intriky, politika, prcání... Že bych mluvil o Dallasu, nebo Dynastii? Kdepak - řeč je o seriálu, který má (po jeho shlédnutí to opravdu nechápu) v současné době obrovské renomé. Těšil jsem se na něj a byl jsem obrovsky zklamán. Celou dobu se na něco čeká, čeká, čeká... a ono to nepřijde.
Kolegovi Louisovi doporučuji G. R. R. Martina přeci jen načíst, neboť se přes knihu dostane za krásně nafilmované kulisy a začne chápat širší souvislosti, které jsou v seriálu místy jen nastíněny, většinou však bývají úplně skryty. To nic nemění na tom, že toto filmové dílo je opravdovým skvostem, který nebudí úžas množstvím perfektních efektů a bezuzdných erupcí magie, ale jde po příběhu splétaném výtečně vykreslenými lidskými charaktery, které celé vyprávění plní. Méně magie a velkolepých scén, ale o to více dramatizace a výrazných postav, které budete milovat nebo nenávidět. Nutno podotknout, že žádná z postav nemá tak úplně čisté svědomí, což je v knize rozebíráno trochu detailněji, nežli v seriálu a tím je „Hra o trůny“ přitažlivější. Postavy jsou reální lidé, kteří nezapadají do konceptů jednobarevných hrdinů a padouchů. G. R. R. Martina je známý tím, že o dramatické, ale přitom logické zvraty není nouze. To se týká i toho, že nikdy nevíte, která s hlavním postav je předem odsouzena k náhlému konci. Už se nemohu dočkat dvojky.
súhlasím s Mildou,tiež som mal velké očakávania a sklamalo ma to. v niečom je to perfektné (interiéry,exteriéry,niektoré dejové prvky) a v niečom slabé (nekonečné rozhovory,primitívne ''porno'' pasáže). ale možno Season 2 bude o dosť lepšia,dúfam
Už dlho ma nič takto nerozbilo. Podľa mňa najlepšia draculovina vôbec.
Prvotina řecké gothic metalové kapely. Moderně znějící nahrávka, která nezapře svou inspiraci v hudbě z přelomu tisíciletí. Stylově jsou blízcí o generaci starším PENUMBRA a podobně jako zmínění Francouzi se nenechávají svazovat žánrovými mantinely.
Je divné použit u tak dřevního stylu jako doom metal přídavné jméno futuristický, ale přesně tohle STRATALITH je. Originální projekt z New Yorku balancuje někde mezi progresivní náladovkou, doomem, industriálem a možná i djentem.
Mathrock z New Yorku, který nepidliká. Spíše přepíná mezi až doomovými hutnými riffy a prog metalovými kvapíky. Zajímavý stylový hybrid, s ostrým zvukem od Kurta Balloua.
Francouzi pokračují v cestě nastolené na minulém albu "Eroded" a znovu servírují svůj specifický pohled na moderní melodický progresivní rock/metal. Osobité kouzlo lehce vychladlo, ale skladby typu "Elevate" mají stále svou sílu.
Style over substance mi u Eggerse a remaku expresionistické klasiky tolik nevadí, hlavně když Jarin za kamerou opět maluje. Větší hřích je, že tahle předfreudiánská balada o překrveném klitorisu a vilném Rumunovi je dost anemická. Pár pohlednic nestačí.
V jednoduchosti je síla. Nikterak komplikovaná, leč skvěle poskládaná doom/post-metalová kolekce. PILLAR OF LIGHT doručili naléhavou, rozervanou a po emoční stránce velmi silně vybavenou desku. Láska na první poslech. Nejlepší skladba: "Infernal Gaze".